
Smrhovská brázda 2010
02.09.2010 21:05"Svátek beganů", jak bychom mohli nazvat tento den, připravený přáteli tažných koní (kdyby se ho nezúčastnil také pár poníků, kteří sice byli malí postavami, ale velcí předvedenými výkony - v závodě dvojspřeží skončili mezi samými "těžkými váhami" na pěkném 4. místě), se opravdu vyvedl. Sice, jako již tradičně, občas zapršelo, ale nebyl to takový vytrvalý liják jako vloni, kdy vydrželi jen opravdu otrlí a zapálení přátelé chladnokrevníků (doufáme, že onen zápal s nímž vytrvali na kolbišti, se u žádného z nich později neprojevil jako zápal plic). Letos se sice mračna v barvě olova honila po obloze celý den, ale dračí králové, odpovědní na Nebesích za srážky, k nám byli milostivi a pršky prokládali suššími intervaly. Do dějiště 5. ročníku Smrhovské brázdy, osady Malče (Smrhov se v názvu klání vyskytuje proto, že v blízké stejnojmenné osadě sídlí farma rodiny Šedivých, prvních scénáristů, režisérů a také hlavních rozhodčích tohoto podujetí) se sjelo 9 dvojspřeží z blízkého i vzdálenějšího okolí. Všechny trumfnul pan Josef Smolík z Besednice, jenž dorazil s mírným zpožděním, takže nestihl soutěž v orbě, zato přijel s trojspřežím!! Kdyby se konal závod trojspřeží, nepochybně by ho vyhrál, protože by stanul se svými třemi oři na startu jako jediný. Tato disciplína však v programu letošní Smrhovské brázdy nebyla, po oráčích závodili vozatajové s jednospřežím a posléze s dvojspřežím (na obrázku vlevo vidíte na trati závodu Kajgrovy z Branišovic, jak právě vyjíždějí z překážky č. 9, kterou tvořil obrat o 180°). Trasa vozatajského parkuru měla celkem 12 překážek, z nichž nejtěžší tvořil prostor, do něhož bylo třeba s vozem zajet popředu a pak vycouvat (tato překážka byla u závodu jednospřeží vynechána). Zde se několik spřežení neobešlo bez pomoci svých vozatajů i divák
ů, kteří museli přiložit ruku k vozu a zatlačit. Důvtipně sestavená byla překážka č. 4-6, kterou tvořily čtyři kulaté balíky sena, mezi nimiž bylo nutno projet třikrát z různých směrů. Závodu dvojspřeží zcela suverénně vévodil pan Smolík, který dosáhl času 1 min. 52 sekund + 5 trestných sekund za shození jednoho míčku na překážce č. 8. O palmu vítězství nakonec pana Smolíka připravil jeho vlastní pes, lépe řečeno fena Friga (na obrázku vpravo), která vběhla zběsile se řítícímu dvojspřeží do cesty, takže vozataj musel přibrzdit, a tím ztratil cenné sekundy, které mu pak v konečném účtování na první místo chyběly (či spíše přebývaly). Po závodu dvojspřeží se konala ještě soutěž v těžkém tahu, v níž zvítězil pan Karel Školka z Plané u Třeboně, který obsadil startovní pole dvěma noriky, klisnou a valachem, přičemž klisna utáhla na plechových saních po travnatém povrchu kolbiště 16 diváků. Pan Školka si tak na páté Smrhovské brázdě připsal již druhé vítězství, protože to byl právě on, kdo se svým dvojspřežím předstihl o několik sekund do té doby nejlepší čas pana Smolíka. Druhá byla v těžkém tahu klisna Zuzana pana Ing. Antonína Nalezeného z Novosedel nad Nežárk, jež zvládla náklad o jednoho člověka menší. Kromě netradičně (relativně) vlídného počasí překvapil "Svátek beganů" i vysokou diváckou účastí (odhadujeme ji na 70-80 lidí všech věkových kategorií), bohatou nabídkou teplých i studených nápojů a pokrmů, v čele se steakem vpravdě úctyhodných rozměrů, dále přítomností sedláře pana Jana Navrátila (až z Kroměříže), který vystavoval nádherné chomouty, polštáře, uzdečky, ohlávky i další postroje, a konečně ukázkovým chodem motoru historického traktoru na biomasu (jak se to dnes má vznešeně nazývat, dříve bychom řekli na dřevoplyn). Charakteristický dým stoupající z generátoru plynu a jeho vůni si někteří diváci spletli s libým čoudem vojenské polní kuchyně a hnali se k traktoru v naději, že se bude rozdávat komunálně senátní volební guláš...
—————